Sinds 25 mei 2018 is de nieuwe privacywet ‘Algemene Verordering Gegevensbescherming’ oftewel AVG van kracht. Deze wet is een vervanging en uitbreiding van de vroegere ‘Wet bescherming persoongegevens’ (Wbp). Onder de AVG zijn de privacy rechten versterkt en uitgebreid, en dragen organisaties meer verantwoordelijkheden om persoonsgegevens te beschermen. Wat betekent dit voor het versturen van een praktijk nieuwsbrief naar uw patiënten? Wat mag nog wel en wat niet meer? Wij lichten het voor u uit.

De AVG en het versturen van een nieuwsbrief
Wellicht verstuurt u als praktijk maandelijks een nieuwsbrief aan uw patiënten, of denkt u erover om dit te gaan doen. Belangrijk om te weten in relatie tot de AVG is dat een persoonlijk e-mailadres wat terug te herleiden is naar een persoon ook wordt aangemerkt als persoonsgegeven. Men moet zich dus expliciet inschrijven en daarmee toestemming geven om de nieuwsbrief te willen ontvangen. Maar hoe bereikt u patiënten om hen te vragen zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief? Wij hebben een aantal mogelijkheden voor u op een  rijtje gezet.

Inschrijven via sociale media

U kunt uw volgers op sociale media zoals Facebook en Instagram attenderen op en de mogelijkheid geven zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Deel de inschrijflink bijvoorbeeld op een vastgepinde post op Facebook, zodat deze bovenaan de pagina zichtbaar blijft. U kunt op Instagram een link toevoegen aan uw biografie.

Inschrijven via de homepage

De homepage van uw website is een zichtbare plek om de inschrijflink van een nieuwsbrief weer te geven. Geef een aantal voordelen voor de patiënt die het waard maken om de nieuwsbrief te volgen. Bijvoorbeeld op de hoogte gehouden worden van openingstijden, nieuwe medewerkers, gebeurtenissen en relevant zorgnieuws.

Flyers in uw praktijk

Ter promotie van uw nieuwsbrief kunt u door ons een flyer laten ontwerpen en drukken om neer te leggen in uw praktijk. Deze kunt u bijvoorbeeld in de wachtkamer leggen of meegeven na het eerste consult met een nieuwe patiënt. Op deze manier spreekt u verschillende doelgroepen aan.

Beeldscherm in de praktijk

Wellicht heeft u een scherm in de wachtkamer met daarop informatie over uw praktijk. Deze presentatie biedt ook een goede mogelijkheid om inschrijving voor de nieuwsbrief onder de aandacht te brengen en wordt veel gezien door patiënten.

Bovenstaande manieren kunnen helpen om meer subscribers voor uw nieuwsbrief te genereren. Wilt u starten met een maandelijkse nieuwsbrief of de uitwerking daarvan uit handen geven? Health 4 Holland heeft speciale nieuwsbriefpakketten die dit voor u kunnen realiseren.